Vårdstrejken...

Stora plakat:
"Helt sjukt att utbildning inte lönar sig"
"Ansvar stort vi tager, men lönen ack så mager"


Visst, ni tar ett stort ansvar, och gör ett jättebra jobb !!!

Men det som förvånar mig är att man orkar plugga i ett flertal år om man vet att ingångslönen är i klass med en kassörskelön på ica...(?)
Är man inte nöjd med lönen.. så kanske man borde ha tänkt på det innan...
Själv tycker jag så klart att ni skall ha jättehöga löner, det tycker jag iof. att kassörskerna på ICA också skall ha.. och alla andra som jobbar och sliter...  
Jag tycker inte att någon skall ha dåligt betalt..
Och anser att ICAkassörskan gör ett lika viktigt jobb som sjuksköterskan...
Utan mat, dör vi..
samma sak med sjukvården.....

Äsch... vet inte om jag står för det här... men men.. bloggen är min, så jag får säga vad jag vill... hihi...

//Frida !


ROPEN SKALLA, MER PENGAR ÅT ALLA !!!!




Postat av: Sandy

Man pluggar för att få ett mer tillfredsställande jobb än kassörska på ICA..

Postat av: Sandy

Jag menar bara att tex för mig är inte ett kassajobb ok därför pluggade jag i tre år trots att lönerna är usla, men för det så måste vi väl ha rätt att önska högre lön?! Om alla resonerar att det är ingen idé att plugga till sjuksköterska för att lönerna är låga då skulle ingen jobba som sjuksköterska heller. Sedan att man har olika krav på vad man vill göra är en annan sak!

2008-05-06 @ 15:03:39
URL: http://mittegetliv.blogg.se/
Postat av: Nanna

Skärp dej nu Frida;)!! Självklart ska utbildning och ansvar löna sig, annars kommer det snart inte finnas några nya systrar. Fast, jag tror faktiskt inte du var alldeles seriös när du skrev det där. Ha det fint å grattis till bebben /Nanna

2008-05-07 @ 07:31:39
Postat av: Frida

Nanna! Kul att du läser min blogg =)

Visst skall ansvar löna sig, och utbildning också...

Men det jag menar är att man faktiskt vet vad man kommer att få för ingångslön när man hoppar på utbildningen...



Ansvar tycker jag att alla som arbetar tar..



Klart att ni ska ha högre lön, men det tycker jag som sagt att även jag, Icakassörskor, Kubalarbetare, osv. osv....



Kram/Frida !=)

2008-05-07 @ 08:05:28
Postat av: Nanna

Du har så rätt,ansvar för sin egen försörjning tar alla som arbetar. Icakassörskans misstag resulterar dock sällan i att människor dör och det var det ansvaret jag tänkte på. :) Hoppas flyttandet gått fint och att ni har det bara bra alla tre, kram!

2008-05-07 @ 17:24:47
Postat av: Frida

Nanna:

Är du säker på att ingen kan dö pga. ICAkassörskans misstag..? Hon kanske råkar.. äsch.. haha...

Klart att ansvar skall löna sig..

Men.. ja.. är inte helt övertygad om att det är rätt att plocka ut så många viktiga människor i mass-strejk..

Vi får hoppas att ni får högre lön, och att alla andra också får det !



kram kram/Frida!

2008-05-07 @ 18:47:38
URL: http://phridan.blogg.se/
Postat av: Carl-Henrik

Många förstår inte hur vår arbetsmarknad ser ut idag, speciellt folk från sjukvård har svårt att ta till sig nyheter som en global kapitalistisk arbetsmarknad som fungerar efter principen tillgång/efterfrågan. Ofta glöms detta bort i sossesverige där man har nån sorts livstidsanställning inom vården. Med nya vårdinrättningar som drivs i privat regi kommer bra utbildade och driftiga arbetare alltid att få betalt efter sina kunskaper. Kolla på läraryrket som led stora besvär av underbemanning pga att för få ville utbilda sig till ett lågavlönat yrke. Ett par år utan folk som utbildade sig resulterade i drastiskt höjda löner även för befintliga i yrket. Man väljer sin utbildning. Och väljer man att utbilda sig till ett yrke som man vet är lågavlönat så grattis om man har en sån människokärlek. Sen skall vi nog inte ta upp hur det sossestyrda sjukvårdsfacket under lång tid suttit i partiets fickor och hållit ner sköterskornas löner och nu under borgerligt styre väljer en strejk är knappast förvånande. Frågan är hur många miljarder man har i strejkkassan då den sannerligen inte använts flitigt. I denna konflikt finns det bara en bov, och det är det egna facket anser jag.

2008-05-08 @ 21:55:09

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

hits