Rondellkörning, vad är din åsikt???

Hej du!

Kul att du läser min blogg, jag blir lika glad för varje dag jag ser en ökning i statistiken!!!!

Idag tänke jag kika hur ni gör då ni kör i en rodell !!!

Både jag och min mamma är övertygad om att vi är de enda som gör rätt serru...
image194
(Röd bil =A, Grön bil=B, Turkos bil=C, Lila bil= D)

Fråga 1.
Om du sitter i bil D och skall svänga vänster... blinkar du då, och i så fall, både in och ut ur rondellen?

Fråga 2.
Om du sitter i bil A och skall köra rakt fram, väljer du då det inre eller det yttre körfältet? BLinkar du in& ut?

Fråga 3.
Om du sitter i bil B och skall sväng höger, vilket körfält tar du då? och blinkar du?

Hoppas att samtliga läsare svarar !!!!!

//Frida




Postat av: Jessica

Ok! Bil D:
Blinkar först vänster, byter fil och blinkar sedan höger!

RÄTT!

Postat av: Jessica

Bil A:

Yttre körfält, blinkar varken ut eller in!

RÄTT!

2007-11-29 @ 21:15:06
URL: http://blogg.aftonbladet.se/17453
Postat av: Jessica

Bil B:

Yttre körfält, blinkar höger!

ABSOLUT RÄTT!

2007-11-29 @ 21:16:17
URL: http://blogg.aftonbladet.se/17453
Postat av: Jube

Fråga 1: Jag blinkar både i och ur rondellen.

Fråga 2: Det beror på om jag är ensam och om rondellen är dubbelfilig eller ej. Enligt det jag lärde mig då jag gick på körskola blinkar man inte alls så man kör rakt fram, men om man ska lita på senare informartion ska man alltid blinka då man svänger ut ur rondellen.

Fråga 3: Jag tar yttre körfält och blinkar.

Det jag lärde mig för 7 år sedan då jag tog körkort var att man ska blinka i åprincip som när man kör i en fyrvägskorsning.

För senaste regler kolla gärna:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

2007-11-29 @ 21:44:40
Postat av: Anonym

Svar 1: Blinkar både in och ut i rondellen!
Svar 2: Yttre Körfältet, blinkar fortfarande både in och ut.
Svar 3: Yttre körfältet och blinkar här med.
Man ska ju alltid blinka in och ut i rondellen det lärde jag mig på körskolan och det var ju inte så länge sen.

2007-11-29 @ 21:48:19
Postat av: favvosyster

svar 1: jag blinkar alltid både ut o in :)
svar 2: yttre, blinkar ut o in
svar 3: yttre, blinkar ut o in.

frågan e hur gör du??
tjingeling

2007-11-29 @ 23:02:47
Postat av: Angel

1. In och ut
2. Yttre, in och ut
3. Yttre, in och ut

Sista arbetsdagen! Hur känns det?

2007-11-30 @ 11:38:43
URL: http://angel.blogg.se
Postat av: EN AV DOM ARGASTE RONDELLKÖRARNA

Tjolahopp.. Jag har läst..ska man svänga vänster..börjar man blinka vänster precis när man kommit in i rondellen(och ligger i vänster körfält)Har läst att om man börjar blinka för tidigt så kan det uppfattas som att man svänger vänster direkt och glömma köra RUNT i rondellen(JAG HAR SETT ETT SÅNT EXEMPEL)i rondellen när man kommer från sjukhuset nere vid punkten,där man kan köra rakt fram mot gärde.. men den bilen som jag
såg svängde vänster direkt till coop...och glömde rundeln...
Svar 2. Yttre körfält..BLINKAR GIVETVIS.DET GÖR MAN ALLTID NÄR MAN SKA UR EN RONDELL...
Svar 3.Yttre och alltid BLINKA...

Hoppas också att KJELL OHLSSON svarar på dessa frågor..det ska bli spännande att se vad han svarar..eftersom jag sitter bredvid när han kör och då är det inte dom andra som jag skäller mest på..Tjolahopp

2007-11-30 @ 13:22:48
Postat av: Tele

fråga 1
Ja, blinkar både in och ut (vänster - höger)

fråga 2
Yttre körfältet, blinkar endast ut

fråga 3
Om du menar höger "för bilen" alltså till vänster på bilden så blinkar jag höger och
väljer yttre körfältet. Om jag ska svänga till höger på bilden så väljer jag inre
körfältet och blinkar både in och ut.

2007-12-01 @ 00:00:46
URL: http://www.bogus.se
Postat av: Sandy

Ursäkta men hur blinkar man in om man ska köra rakt fram i en rondell?? Förklara gärna det för mig! Det är ju självklart att man kör åt höger i rondllen för det är ju körriktningen..

2007-12-06 @ 23:09:08
URL: http://www.mittegetliv.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

hits