Kanelbullar på Fridas vis.

 
 
 
Nu ska vi baka bullar !
Förr har jag alltid gjort degen för hand, men inte nu längre!
1 Värm mjölken till 37grader.
  Smula i jästen i bakbunken/bakmaskinen
  Häll mjölken över jästen och rör om.
  Tillsätt salt, socker och kardemumma, rör om.
  Tillsätt rumstempererat smör och mjöl, rör om.
10 minuter för hand, 5 minuter i maskin, tills degen är smidig och släppper lite från kanten.
 
Låt degen jäsa 30-40 minuter i bunken, med en bakduk ovanpå.
Se upp för drag! Stäng fönstren, annars jäser degen ojämnt !
 
Så här ser en jäst deg ut :)
 
Kavla ut degen på mjölat bord.
Smält smör till en creme (200g = ca 20 sekunder)
Bred smörkrämen på den utkavlade degen.
 
Häll socker och kanelblandningen över den smörade degen.
 
Rulla degen till en lång orm!
Skär ormen i 1-1,5cm tunna skivor.
Placera skivorna i bullformar.
 
Bullarna får först jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Sen skall de penslas med uppvispad ägg.
 
Sen skall pärlsockret på ! Rikligt skall det vara...!
 
Sen raka vägen in i ugnen i ca 8-12 minuter. ställ äggklockan!
Brända bullar funkar inte ! Bevaka bevaka....!
 
 
FÄRDIGA !!!
 
Om du följer mitt recept som du finner längst upp så kommer du att få ungefär 90 bullar :)
Supersmaskigt !
Det som skiljer mitt recept från de klassiska är att jag är vädigt generös med Smör, Socker, Kanel och Kardemumma.
Om man vill äta nyttigt, så skall man inte äta bullar. så enkelt är det.
Och visst är det 100gånger godare med en saftig bulle, än en klassisk snålbulle ? (knappt något smör eller fyllning alls)
 
Nej, bullar skall vara superflottiga!
Trevlig bulldag önskar jag er :)




Postat av: FavvvoKjell

Hej Frida!
Jag tar gärna en påse bullar, vet att dom är goda :)

2012-06-25 @ 14:34:39

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

hits