OstPoesi...

God morgon världen!

Varje vardag som jag åker pendeltåg så skriver jag "PendelPoesi"
Än så länge har alla dikter handlat om OST!
Tänke att ni som inte är vän med mig på facebook också skulle få äran att läsa ;)

20:e September
Nya tag, ny säljdag!
Osten levereras från mig via en lur!
Hamnar i butikerna, vilket för er är tur...
Vissa med hål, och stor karaktär..
Norr om Gävle håller man sin "hushåll" kär!
Ostar med mögel och andra med sting..
Behöver du köpa ost, då är det bara å ring!
150 kilo är minsta jag säljer per leverans..
Undrar just vart dagens ost hamnar någonstans..

21:a September
Vissa har hål, andra har krydda!
Men båda vill ditt Immunförsvar skydda!
Utmärkt till vin, men även till morgonmål..
Se inte till priset, bli inte snål!
Ost är värd mer än den kostar...
Det är som en kärlek som aldrig rostar!
Nästa gång du i ostdisken står..
Så se till att du en riktigt god bit med dig hem du får!
Lägg till några kronor och låt smaken avgöra!
Det är litegrann som att den egna kroppen förföra!!
Ost är livet, och livet är nu!
Vilken ost älskar du?


22:a September
Ost kan se ut på olika sätt..
Sortimentet i butik är oftast brett!
De ligger där i långa rader..
Tanken att måsta välja, får vissa att få spader
Mitt tips är att våga variera och byta favorit!
Ty den man förr älskade, kan sen upplevas som skit!
Ibland är mild ost att förespråka..
Men efter ett tag, den dig uttråka!
Styrka och karaktär är viktigt ibland..
Mixa och trixa så är du snart i land!
Den som vågar, han vinner...
Och nya favoriter han finner!!



23:e September
En ost kan ätas på många sätt...
Inget är fel, alla är rätt!
Ost kan rivas över en gratäng...
Med ost kan man mysa, i en säng (!)
Gör kuber av osten och anordna fest..
Funkar med Gruyère, men även med Präst!
Ostfondue är ett ovanligare sätt att njuta..
Doppa bröd, frukt.. Låt idéerna spruta!
Ost kan skivas och läggas på bröd..
Jag älskar min ost, i lust och i nöd!



26:e September
Ostens dag börjar på din macka...
En härlig gräddost på den du smacka!
Sen kanske du vill ha ett magert mellanmål?
Välj då en ost, med stora hål (!)
Lunchen består av en pasta med sås på gorgonzola..
Här ska det fräta, du får inte snåla!!
Till kaffet passar det med en dessertost på kaka..
Ta även lite marmelad, och låt det väl smaka!
Till middag blir det en ostrik gratäng..
Nu är magen fylld, så vi stupar i säng!
Kurrar magen under natten?!
Bryt en ostbiten, och dela med katten!






Postat av: Modern....

Åh vad du är duktig..på nått vis så borde dessa härliga poesiostrader komma fram till fler människor..dom är så härliga att läsa..tack Frida.. :)

2011-09-27 @ 21:20:44

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

hits