Gårdagens lapptäcke gav dagen ryggvärk.. aj!

Idag fick man straffet...
Satt böjd över tyg och symaskin igår...
Det känns i ryggen idag...suck..

Idag är det tänkt att jag ska sy lite till..
Skall förlänga en kjol, samt sy ett överkast till spjälsängen..

Men först skall jag ligga i soffan och sträcka ut ryggen ett tag.

Tänkte även försöka lägga ut en enkel beskrivning på hur man själv kan göra ett lapptäcke...
(Klicka på bilderna för att se dem stora...)

Detta behöver du:

***************************************************'************
Steg 1.


Om du vill att täcken skall bli 1*1meter...
Välj 2 tyger som passar bra ihop.
Klipp rutor som är 10*10cm (50 rutor av varje tyg)
i detta exempel 50st Svarta, 50st Rosa....
****************************************************************

Steg2.



Stryk alla rutor, annars blir man galen av skrynklorna...
*****************************************************************
Steg3.

Nu börjar det roliga!!!
Börja med att sy ihop 2st lappar, en röd och en svart.
Lägg de fina sidorna mot varandra, sy sedan en rak söm längs ena sidan.
Nu sitter de 2 ihop va? 
Sen tar du nästa bit, fina sidan innåt.. sy en rak söm... nu sitter 3 ihop..(?)
Sy ihop 10 bitar ....
Sen gör du detta 10 gånger...
Så du får 10st "slipsar"...
*******************************************************************
Steg4.

Sen tar du 2st slipsar och lägger de fina sidorna mot varandra.
(den ena börjar m. svart, den andra m. en röd)
Sy en rak söm längs hela slipsarna...
Nu sitter dem ihop va?
Glöm inte att ta varannan som börjar m. svart, och varannan m. röd.
(för att skapa rutmönstret...)
Sy ihop alla 10 "slipsar"...
*******************************************************************
Steg5.

Ser det ut så här nu?
BRA!!! Om inte.. så har du gjort fel...
*******************************************************************
Steg6.

Nu skall du sy fast kanter...
Här har jag ingen bra beskrivning på hur jag gjorde...
(sydde först,  och tänkte sen...)
Dubbelvik svart tyg så stort som du önskar täcket...
Ca 5cm kan vara lagom för kanterna tycker jag...
Äsch... detta fixar du själv...(?)
******************************************************************
Steg7.


Du behöver nu en stoppning av något slag...
Jag använde ett överkast..
(då slapp jag dessutom hitta en baksida..!)
Klipp stoppningen så att den är 2cm midre än själva lapptäcket.(på alla sidor)
Lägg lapptäcket på stoppningen.
Vik över ca 2cm av lapptäcket över stoppningen, nåla fast.
Sen är det bara att ta fram symaskinen igen..
Sy fast lapptäcket på stoppningen...

Nu borde det vara färdigt... blev det bra?
Skicka gärna en fråga om det är något som du inte förstod.. =)

//Frida !




Postat av: SoffiZ

Jag förstod allldeles utmärkt, men tveksam till att tålamod o tid finns... Min son e 6 veckor nu...=)

Postat av: Jennie

Härligt! Rena Äntligen hemma bloggen:) Väldigt bra instruktioner!

2008-08-17 @ 16:52:07

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

hits